Waarom je als ondernemer beter specialiseert in een niche.
- niels6535
- 10 apr
- 2 minuten om te lezen
+
Valerie Cesar, de zaakvoerder en oprichter van Architime Architecten, een architectuur- en interieurbureau dat zich volledig heeft gespecialiseerd in medische praktijken verteld over haar ervaringĀ .
Valerie deelt hoe deze nichefocusĀ de basis van hun succes is geweest en hoe het hen helpt om een constante stroom van nieuwe opdrachten te genereren . Ze bespreekt het belang van het begrijpen van de specifieke behoeften van de medische sector en hoe dit hen in staat stelt hun klanten beter te helpen en te overtuigen . De aflevering biedt waardevolle inzichten voor ondernemers over de voordelen van specialisatie en het opbouwen van een bedrijf binnen een specifieke markt.
Leer en begrijp wat de kracht is van een niche.
Op welke manier helpt de focus op de medische niche architime architects bij het aantrekken van nieuwe klanten?
Door zich volledig op medische praktijken te richten, weet Architime precies wat er leeft binnen die sectorĀ en kunnen ze hun klanten beter helpen. Doordat ze zich volledig richten op medische praktijken, spreken ze de 'taal' van hun klanten en begrijpen ze hun behoeften beter.
Valerie legt uit dat je door een niche te kiezen je ideale klant goed kunt definiëren en eigenlijk alles daarop kunt afstemmen. Ook op het vlak van marketing is een niche belangrijk; een website met foto's van medische omgevingen zal iemand die een woning zoekt niet aanspreken. Doordat Architime gespecialiseerd is, komen klanten niet actief gezocht, maar komen ze via mail of contactformulier bij hen terecht.
Waarom is het voor een ondernemer strategisch voordelig om een nichemarkt te kiezen en hoe kan dit bijdragen aan succes?Ā
Valerie benadrukt dat het kiezen van een niche de basis van hun succes is geweest. Ze stelt dat er veel architecten zijn, dus een meerwaarde is essentieel. Door zich te richten op één sector, bouw je echte kennis op van wat er speelt en kun je klanten beter van dienst zijn. Een niche helpt ook bij het opbouwen van een relevant portfolio sneller dan een te breed portfolio. Daarnaast is het eenvoudiger om je marketinginspanningen te richten op een specifieke doelgroep. Valerie raadt ondernemers dan ook aan om hun eigen niche te zoeken.
Hoe heeft de niche van Architime de mogelijkheid tot samenwerkingen met andere bedrijven beĆÆnvloed?
Valerie geeft aan dat de synergieĀ die ze hebben gezocht met bedrijven, zoals Gymna (het bedrijf van haar vader), cruciaal is geweest voor hun groei. In het begin kregen ze voornamelijk klanten via Gymna, maar nu komen er ook klanten rechtstreeks bij hen terecht, die ze vervolgens ook weer goed kunnen adviseren over medische materialen. Ze zoeken ook actief naar samenwerkingen met andere bedrijvenĀ die gericht zijn op specifieke medische disciplines (tandartsen, oogartsen, radiologen) om zo meer kennis te vergaren en hun marketingeffect te vergroten. Valerie gelooft sterk in samenwerkingen die een wederzijds versterkende factorĀ zijn.
Ā
Website: https://architime.be/Ā





