top of page
  • Spotify - Jong en Gedreven
  • Apple Music - Jong en Gedreven
  • Youtube - Jong en Gedreven
  • Instagram - Jong en Gedreven
  • Facebook - Jong en Gedreven Podcast

Durf de sprong te wagen: hoe contentcreatie je bedrijf viraal maakt met Cédric Jochems

  • niels6535
  • 4 jun
  • 3 minuten om te lezen

+


In deze bijzondere aflevering van Jong en Gedreven springen host Niels en contentexpert Cedric letterlijk uit een vliegtuig. De tandemsprong vormt de perfecte metafoor voor ondernemen: risico durven nemen om écht te groeien. Cedric deelt hoe hij ambachtelijke bedrijven helpt viraal te gaan met eenvoudige, doeltreffende content. Contentcreatie zonder advertenties, maar mét impact. We hebb


en het over zichtbaarheid, durven spreken voor de camera en hoe je als jonge ondernemer je merk bouwt. Een aflevering vol inspiratie, inzichten en actie.


Cedric, die al zes jaar actief is in content creatie en bekend staat om zijn virale video's, deelt zijn expertise over hoe hij kleinere ondernemers en de middenstand helpt om organisch bereik te creëren op social media en nieuwe klanten aan te trekken, zonder de noodzaak van advertenties. Aan de hand van succesverhalen, zoals dat van Keurslagerij Michielsen, toont hij de immense kracht van authentieke, menselijke content.


Wat beschouwt Cedric als een van de grootste risico's die hij nam als startende ondernemer?

Cedric beschouwt het als zijn grootste risico, achteraf bekeken, om "simpelweg alles achterlaten" en naar Zuid-Afrika te vertrekken. Dit voelde op dat moment als een "hele hele zware stap", mede omdat de omgeving hem probeerde in de "veilige haven" van een vaste job te duwen. Hoewel het oorspronkelijke plan voor een guesthouse mislukte, bracht deze ervaring hem terug naar België met de sterke drive om "nooit meer voor mijn baas werken of in dienst gaan" en dwong het hem om iets te "creëren".


Waarom is content creatie, en met name zichtbaarheid, zo belangrijk voor de hedendaagse middenstand en kleinere ondernemers?

Volgens Cedric is content creatie essentieel omdat ondernemers die een personal brand opbouwen "al niet anders dan zelf heel goed content leren creëren" kunnen. Voor detailhandelaars is er vaak "heel veel weerstand om op beeld te komen om iets te zeggen", maar hij benadrukt dat je "moet gaan bijbenen als je online wilt groeien" en "je business gewoon promoten" moet. TikToks en Reels zijn "mega goede tools" hiervoor. Content, zelfs over "heel heel stomme dingen die dat eigenlijk totaal niks met hun product te maken hebben", kan zorgen dat mensen "enorme sympathie" krijgen voor bijvoorbeeld een ambachtsman.


Veel ondernemers vinden het eng om voor de camera te staan. Hoe overwin je deze angst?

Comfortabel worden voor de camera "vraagt wel wat" en "heel lang geduurd" voor Cedric zelf, zelfs na jaren Talking Head video's maken. Het is "ge moet u dat zo gewoon maken om een camera of een GSM vast te pakken en er iets tegen te zeggen". Een grote drempel is de angst "wat denken de mensen van mij". Om dit te overwinnen, kun je oefenen door bijvoorbeeld bij Toastmasters te gaan of simpelweg jezelf te filmen met je GSM, zelfs in een drukke winkelstraat. Belangrijk is om de gedachten die opkomen ("wat denken de mensen van mij", "wie is dat?") te observeren, op te schrijven en te herkennen.


Welke concrete skills en strategieën zijn cruciaal om effectieve content te creëren die aandacht genereert?

Cedric onderscheidt twee belangrijke skills: de "creator skill" en de "attention skill". De creator skill omvat het letterlijke maken van content: "hoe film ik, hoe monteer ik". De attention skill gaat over de strategie om aandacht te genereren: "de opbouw van de video, de hooks, het midden het einde, de payload". Daarnaast is het belangrijk om je "doelgroep op zit te wachten", hun "issues", "problemen", en "gedeelde realiteit" te kennen. Experimenteren met "textuele experimenten", zoals de eerste vraag of de eerste woorden in een video, is ook belangrijk.

 

Luister naar de volledige podcast en laat je inspireren door Cédric's verhaal! Ontdek waarom content creatie onmisbaar is voor jouw onderneming.

 



 







Durf de sprong te wagen als ondernemer. Contentcreatie is key!

 
 
bottom of page