top of page
  • Spotify - Jong en Gedreven
  • Apple Music - Jong en Gedreven
  • Youtube - Jong en Gedreven
  • Instagram - Jong en Gedreven
  • Facebook - Jong en Gedreven Podcast

Studentondernemer Thibault: Zo Startte Hij een bedrijf op tijdens zijn studies

  • niels6535
  • 23 apr
  • 2 minuten om te lezen

Bijgewerkt op: 2 mei

+


In deze aflevering van Jong en Gedreven spreken we met Thibault Purgo, een gedreven 21-jarige student bedrijfsmanagement aan de PXL in Hasselt. Na een eerdere ervaring met een sneakerbedrijf, richtte Thibault Purgo Detailing op, een onderneming gespecialiseerd in het professioneel reinigen en detailen van auto's, zowel vanbinnen als vanbuiten. Wat begon als een passie voor auto's en een dienstverlening aan vrienden en familie, is uitgegroeid tot een serieuze studentenonderneming met ambitieuze groeiplannen. Thibault vertelt openhartig over zijn start, de uitdagingen als studentondernemer en zijn dromen voor de toekomst, waaronder een netwerk van detailbussen die klanten thuis bedienen .


Hoe begin je een onderneming als student met beperkte middelen?Ā 

Thibault startte met wat hij al in huis had, zoals een tuinslang en een stofzuiger, en investeerde de verdiensten van zijn studentenjobs geleidelijk in betere materialen . Hij begon door zijn diensten gratis aan te bieden aan bekenden, waarbij hij een fooi accepteerde als men tevreden was . Deze aanpak hielp hem ervaring op te doen en mond-tot-mondreclame te genereren.

Dit is een tip dat vele aanhalen. Probeer zo minimaal mogelijk te investeren en zo snel mogelijk te werken. Want elke euro die je uitgeeft moet je ook terug verdienen. En mond op mond reclame is toch bijna altijd het enige en het beste dat op het begin werkt.

Ā 
Hoe bepaal je de juiste prijs voor je diensten als startende ondernemer?Ā 

Thibault begon met een prijs van €50 voor een basisreiniging, na een kleine informele enquĆŖte onder bekenden en een snelle blik op de concurrentie online. Hij ontdekte dat grotere detailingbedrijven aanzienlijk meer vroegen. Inmiddels heeft hij zijn prijsstructuur uitgebreid met verschillende pakketten en voorrijkosten.

Dus gewoon geprobeerd en erna zijn prijssetting aangepast. Uiteraard de hoogte in. Maar dat heeft er wel voor gezorgd dat hij snel kon testen en werken. Maanden denken over je prijssetting heeft geen zin als startende ondernemer.


Wat zijn de grootste uitdagingen en lessen als jonge, studerende ondernemer?Ā 

Thibault ervaart tijdgebrek door zijn studie en stage als een grote uitdaging. Daarnaast is het opbouwen van een regelmatig klantenbestand iets waar hij nog aan werkt, waarbij hij experimenteert met ideeƫn zoals loyaliteitsprogramma's. Een belangrijke les die hij deelt is het gewoon beginnen als je een idee hebt en je niet te veel laten afschrikken door kritiek. Hij benadrukt dat kritiek soms een teken kan zijn dat je goed bezig bent. Ook het maken van een uitgebreid businessplan vond hij in de praktijk minder relevant in de beginfase.


Ben je benieuwd naar Thibaults verdere inzichten en concrete tips voor startende ondernemers? Luister dan de volledige aflevering van Jong en Gedreven!

Ā 



Ā 










Ā 
Ā 
bottom of page